- Úvod
- >>
- Výrobcovia
- >>
- Aperol
Aperol
Aperol je ikonický taliansky aperitív, ktorý sa stal symbolom leta, sviežosti a spoločenských chvíľ. Jeho jasná oranžová farba a charakteristická horko-sladká chuť ho odlišujú od iných likérov a robia z neho nenahraditeľnú súčasť talianskej barovej kultúry.
Spoločnosť Barbieri, ktorá vyrába Aperol, založil v roku 1891 Giuseppe Barbieri v Padove v Taliansku s cieľom vyrábať a predávať širokú škálu likérov. Najznámejší a najtrvalejší produkt spoločnosti, Aperol, vytvorili po sedemročnom snažení v roku 1919 jeho dvaja synovia, Luigi a Silvio, špeciálne pre Medzinárodný veľtrh v Padove, veľkú výstavu priťahujúcu zahraničných návštevníkov, ktorá sa konala v ich rodnom meste. Rozhodli sa priniesť niečo nové – nápoj, ktorý bude ľahší a prístupnejší než tradičné talianske bitter likéry. Výsledkom bol Aperol s obsahom alkoholu iba 11 % ABV, čo bolo na vtedajšie pomery výnimočne málo. Silvio Barbieri pomenoval Aperol podľa francúzskeho slova pre aperitív „Apéro“, ktoré sa naučil na ceste do Francúzska a zdalo sa mu vhodné pre ich nový horkosladký likér a od začiatku odkazoval na jeho hlavný účel – povzbudiť chuť do jedla a vytvoriť príjemnú náladu pred jedlom.
Receptúra Aperolu je dodnes prísne stráženým tajomstvom. Známe je len to, že základ tvoria horký a sladký pomaranč, rôzne bylinky a koreniny (napríklad rebarbora, gentiana či cinchona) a ďalšie botanické ingrediencie. Chuť Aperolu je svieža, jemne horká, citrusovo sladká s ľahkým korenistým záverom.
Najväčší rozmach značky prišiel vďaka kokteilu Aperol Spritz, ktorý vznikol v severnom Taliansku. Spojenie prosecca, Aperolu a sódy s ľadom a plátkom pomaranča vytvorilo nápoj, ktorý sa stal nielen talianskou, ale postupne aj celosvetovou ikonou. Už v 50. a 60. rokoch minulého storočia bol Spritz populárny v Benátkach a okolí, no až neskôr sa stal masovým fenoménom po celom svete.
V roku 1991 spoločnosť Barbieri získala írska spoločnosť C&C International, ale ich pôsobenie bolo krátke a v roku 2003 spoločnosť Gruppo Campari kúpila Barbero a s ním aj Aperol. Spoločnosť Gruppo Campari pokračovala v propagácii Aperolu a premenila ho na globálny symbol spoločenskosti a životného štýlu. Marketingové kampane cielili najmä na mladých ľudí a priateľské posedenia, čo Aperol definitívne posunulo do prvej ligy. Dnes sa predáva vo viac než 50 krajinách sveta a patrí medzi najrýchlejšie rastúce značky Campari Group. V roku 2011 spoločnosť Gruppo Campari redizajnovala Aperol a posilnila medzinárodnú značku populárneho Aperol Spritz, svojho charakteristického kokteilu.
Zaujímavosťou je, že v 50. rokoch bol Aperol dokonca propagovaný ako „zdravší“ aperitív a objavoval sa v reklamách so športovcami a gymnastami. Pri storočnici značky v roku 2019 sa v Taliansku a Rakúsku podával aj najväčší Aperol Spritz na svete – obrovská oslava tohto fenoménu.
Aperol je dnes viac než len aperitív. Je to kultúrny jav, ktorý spája rodinnú tradíciu, taliansku lásku k aperitívu a moderný životný štýl. Symbolizuje radosť, leto a priateľské chvíle pri pohári sviežeho Spritzu, ktorý sa stal neodmysliteľnou súčasťou spoločenského života po celom svete.
Aperol sú zastúpené v nasledujúcich kategóriach:
